דו"ח שוק התקשורת לשנת 2019 – יותר צריכה, פחות הכנסות

אליאב בטיטו
כתב תקשורת וטכנולוגיה

 

משרד התקשורת מפרסם השבוע את דו"ח סיכום הכנסות שוק התקשורת לשנת 2019.
מהדו"ח ניתן לזהות את המשך המגמה של העמקת התחרות בשוק התקשורת אשר מביאה לעלייה בצריכת השירותים לצד גידול משמעותי באיכותם ובמקביל ירידת מחירים לצרכן. יחד עם התחרות הגוברת, הגידול במספר משקי הבית הנהנים מנגישות לשירות המבוסס סיבים אופטיים משפיעה באופן משמעותי על הכנסות החברות, ובד בבד מעלה את רמת שירותי התקשורת בישראל, מגמה שצפויה להתעצם בשנים הקרובות, וזאת במקביל להתפתחויות הצפויות כתוצאה מפריסת תשתיות הדור החמישי ברחבי המדינה.

דו"ח שוק התקשורת

מהדו"ח (דו"ח שוק התקשורת 2019 המלא) עולה כי קיימת ירידה של כ־5% בהכנסות שוק התקשורת בשנת 2019. מרבית הירידה מיוחסת להרחבת התחרות.
לעומת זאת, בזכות התחרות – שיעור הנגישות לשירות המבוסס על סיבים אופטיים עלה ביותר מפי 2, מ־12% בסוף 2018 ל־25% בסוף 2019.

 

הירידה המשמעותית ביותר בהכנסות הייתה בשוק הסלולר:

דו"ח התקשורת בסלולר 2019

ההכנסות בתחום זה קטנו ב־5.8% ב־2019, בעיקר כתוצאה מהתגברות התחרות בתחום, והסתכמו בירידה של מעל חצי מיליארד ₪.
בשנת 2019 נצפו שיעורי נטישה דרמטיים של כ־36% בשוק הסלולר. בשנים האחרונות שיעורי הנטישה הממוצעים בשוק זה גדלו משמעותית, מטווח של 15%-19% בשנים 2010-2006, לטווח של 35%-40% בשנים 2019-2015, באופן שמעיד על רמת התחרות הגבוהה בו. אולי גבוהה מדי.
אגב, גם בהשוואה לנעשה ביתר מדינות העולם, ישראל מאופיינת בשיעורי נטישה גבוהים במיוחד.

להשוואת מבצעי הצטרפות בתחום הסלולר

 

בתחום תשתיות האינטרנט והשירותים הנלווים ניכר כי השינוי המשמעותי היה בטיב השירות:

דו"ח התקשורת באינטרנט 2019

בשנת 2019 חלה עליה של כ־40% במהירות ההורדה המשווקת הממוצעת לעומת שנת 2018.
מהירות ההעלאה המשווקת הממוצעת יותר מהכפילה את עצמה במהלך 2019, בעיקר בעקבות התחברות מנויים לתשתית הסיבים. המחיר הממוצע למגה משווק ירד בכ־20% וחלה עלייה בהכנסות בתחום, בין היתר כתוצאה מהמעבר לסיבים. מעבר שכמובן מגדיל את ההכנסה החודשית הממוצעת עבור החברות שכעת משווקת במהירויות גבוהות משמעותית מבעבר. זוהי הקטגוריה היחידה בה נרשמה עלייה בהכנסות במהלך שנת 2019 בשוק התקשורת.

להשוואת מבצעי הצטרפות בתחום האינטרנט

 

בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית השינוי העיקרי היה התחזקותן של השחקניות סלקום טיוי ופרטנר טיוי:

דו"ח טלוויזיה 2019

בתחום זה לא חל שינוי משמעותי בטיב השירות אותו קיבלו הצרכנים, החברות אמנם ניסו לשדרג את פעילותן על ידי המצאת ממירים חדשים ושירותים נוספים אך השירות בעיקרו נותר דומה. לעומת זאת, ההכנסות בתחום זה קטנו ב־4.3% ב־2019, כתוצאה מהתחזקות התחרות בעקבות הרחבת הפעילות של שחקניות חדשות, סלקום טיוי ופרטנר טיוי, שנכנסו בעיקר באמצעות שידורים מבוססי אינטרנט בפס רחב.

להשוואת מבצעי הצטרפות בתחום הטלוויזיה 

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו 

אולי יעניין אותך גם

קבוצת בזק

עיכובים בהתקנות בבזק והסכסוך בין yes לקשת

x
תודה שפנית לבוררת!

נציג המכירות הרלוונטי ייצור איתך קשר בהקדם.
באפשרותך להשאיר פרטים עבור הצעה נוספת.

המשך/י לחסוך